zeepier-in-denemarken-2020.reismee.nl

Woensdag

Op nieuw een prachtige dag met. Prima temperatuur, maar alleen was de wind wat hard. 4bft aantrekkend tot 5 bft met windvlagen van 6 bft. Wind uit het noordwesten. De enige plek om met die wind te vissen was aan de zuidzijde van het schiereiland waar we op zitten. De terugweg beloofde dan wel wat hobbelig te worden.

Vooraf moesten we nog benzine voor de boot, een pakje boter voor op brood en een roggebrood (ryggebrod med kjerne) voor Marijke halen.

Verder wilden we nog even wat stoofpaling bestellen. We hebben geprobeerd dit direct te communiceren met de lokale beroepsvisser en dat lukte niet. De beste man spreekt alleen Deens (dialect). Dus hadden we bedacht dat we onze boten verhuurder zouden inschakelen. Dus op de terugweg hup even bij hem langs. Van de hoofdweg af een grusweg af; bijna bij de boerderij nog bijna een toom patrijzen overreden (hadden denk ik wel lekker gesmaakt). Notabene om 08:15 liggen ze daar nog te ronken! Wij ze uit bed gebeld en wat bleek de vrouw des huizes was gisteren jarig en ze hadden feest gevierd. Nou dat kon je wel zien! Alle superlatieven over Denen en feesten leken waar! Maar goed om kort te zijn, hij/zij gaan die beroepsvisser bellen over de gewenste aal en zullen ons bellen over een afspraak om die af te halen. Over het vissen werd nog wel een opmerking gemaakt dat het te mistig was en dat het misschien wel te hard ging waaien zodat we er niet uit konden. Wij denken beter te weten! Immers, als het waait verdwijnt de mist wel en normaal drijft een boot over de golven. In de ochtend is de wind nog voorspeld als een kleine 4 en terug moeten we gewoon rustig aan doen. Dit soort omstandigheden zijn we in de loop der jaren wel gewent geraakt! Groter probleem is of je wel een plek kunt vinden waar het rustig genoeg is om te vissen.

Snel Wiegert en Wim met de spullen opgehaald en door naar de boot. Er was nog even een beetje onrust omdat we ineens WC-papier hadden waarop Trump met kussende tuitlippen staat afgebeeld. Er waren e die beslist niet door Trump op de kont gekust wilden worden; sterker nog die helemaal niets met Trump te maken wilden hebben. Dat regelen we vanavond dus wel!

De zon staat inmiddels uitbundig te schijnen en we moeten dus weer goed in de brandzalf! Buiten het fjord staan best al wel golven. Dat belooft nog wat als straks de wind tot een volle 4/5 is aangetrokken! Dan komt de wind over 40 km water. Hoewel er daar geen golven zijn, is aan de zuidzijde van het schiereiland de wind nog te hard om driftent te kunnen vissen.

Zeepier zit nog steeds in de korte broek en laat daarmee zien dat er nog steeds niets mis is met de temperatuur! We proberen dus met het anker uit te vissen. Dit lukt prima, echter op de stekken waar we kunnen komen is bijna geen visje te vangen (een tweetal kleine scharren en een paar zuignapvisje; een grondelsoort waarvan de hele kleine belt wel vergeven lijkt). We hadden gisteren ook al het vermoeden dat de vis zich alleen langs het open water ophield. Op het laatst proberen we een stek te vinden zoveel mogelijk naar het westen van de landpunt, in de hoop dat het daar beter is omdat we dan dicht bij het open water zitten. Daar is nog een soort van miniplateautje waarop we kunnen ankeren. Dit is nota bene hooguit 300 meter van het plateautje waar we gisteren zo goed gevangen hebben. Op die stek van gisteren staan nu echter golven van 1,5 tot 2 meter (de wind is inmiddels goed aangetrokken). Die stek is dus echt om de hoek maar onbereikbaar! Ook deze laatste stek levert geen vis op. Rest ons niets anders dan om ca. 14:00 uur terug naar de haven te gaan. De terugweg moeten we tegen behoorlijke golven op ploegen en ver noord doorsteken om niet een stuk dwars op de golven te hoeven varen. We kunnen niet sneller dan max 7 km/u varen zonder dat we water over de punt scheppen. Dat duurt dus dik een oncomfortabel uurtje om thuis te komen! Here me tijd, wat bokte die boot door de golven. Het leek wel rodeo!

Wetenswaardigheid is dat onze boot met 4 kerels en hun spullen zo diep ligt dat hij niet meer zelf loost (maar volloopt). De loosklep moet dus dicht! We kunnen dus ook niet te veel water over het boord binnen krijgen; extra rustig varen dus!

We sluiten de dag af met weinig foto’s en (maar) 3 schollen. Gevangen op de nieuwe RVS platvislepel van Dirk (verkleurt niet; wordt niet dof; kortom onderhoudsvrij!).

Morgen wordt er gelukkig minder wind voorspeld!

Pieter

Weer een prachtig verhaal mannen.
Jammer dat er wat weinig vis is gevangen, maar toch weer een mooie dag meegemaakt!
Veeg je reet gewoon schoon met die kop van Trump.

Rinus

Leuk verhaal maar met een tot twee meter hooge golven ga je niet uitvaren het zal wel een hoge deining zijn ,leuk om zoveel platvis te vangen ik ben benieuwd of jullie ook nog grotere vis soorten vangen. Heel veel plezier, vangsten en voorzichtigheid gewenst

George

Leuk dat jullie me even appte met video Ik kon eindelijk zien dat jullie nu wel lekker weer hebben Helaas zijn de vangsten wat minder , maar de lol blijft in ieder geval
Ik hoop dat jullie nog wel wat grote vis vangen veel succes