zeepier-in-denemarken-2020.reismee.nl

Donderdag; onze laatste visdag

Vandaag voor de vierde dag op rij opnieuw een schitterende dag.

Eenmaal op de haven zien we dat het extreem hoog water is. Delen van het land zijn overstroomd en er staan nu zelfs picknick bankjes eenzaam in het water. Het water staat zo hoog dat we nog net op het steiger bij de boot kunnen komen.

De wind van gisteren is bijna geluwd en zal in de loop van de dag verder afnemen tot 2 bft. Achteraf horen we dat het hoge water wordt veroorzaakt door de stuwing van de wind van gisteren die veel water de Finse golf in gestuwd heeft. Dat loopt nu ineens allemaal terug en kan niet door de nauwe doorgang van de Belten. Het gevolg is overstroming hier en daar.

We varen snel naar de inmiddels gekende platvisstek in een heerlijk zonnetje.

Op het poepdek wordt volop van de zon genoten.
Eenmaal daar aangekomen blijkt de stroming zo heftig (ca 2 tot 2,5 km/u) dat we niet driftent met onze platvislepels kunnen vissen. We besluiten op het anker te gaan vissen. We vangen leuk vis.
Mooie schollen en scharren. Alleen zijn er meer kleinere tussen dat de afgelopen dagen.

We hebben vandaag een kort dagje omdat we de boel moeten inpakken voor onze thuisreis morgen. Dat is maar goed ook want zo om een uurtje of 2 laten de vissen het ineens geheel af weten. Om een uurtje of 3 nokken we daarom af en varen rustig terug naar de haven. Terug in de haven blijkt het water al behoorlijk gezakt.

De boot moet schoongemaakt worden en afgetankt. Ook komt de eigenaar van de boot de bestelde paling op de haven brengen en dragen we de boot weer over. Eenmaal thuis na de thee direct aan het schoonmaken van de vis. Wiegert maakt ze schoon en Wim knipt de vinnen (omdat Wiegert daarvan inmiddels blaren op zijn handen heeft).

Voor het uitlekken van de vis hebben de mannen weer eens iets nieuws bedacht. Je zet gewoon het rek uit de vaatwasser op een krat en legt de schoongemaakte vissen daar op.
Ondertussen wordt het eten klaargemaakt en precies op tijd voor het eten zijn de vissen schoon. Daarna worden alle visspullen schoongemaakt, drooggemaakt en opgeruimd. Tegen 10 uur staat alles klaar om morgenochtend de auto te laden.